top of page
Document  difficulties in the winter.jpg

Hyvä tietää

Tämä osio tarjoaa olennaista tietoa kansainvälisen kuljetuksen perusteista/säännöistä ja antaa sinulle tietoa navigoidaksesi tällä monimutkaisella alueella. Omistautunut tiimimme on keskittynyt erinomaiseen palveluun ja tukeen, jotta voit tehdä tietoon perustuvia päätöksiä.

Nordic Swiftin avulla voit luottaa siihen, että hallitsemme logistiikkatarpeesi asiantuntevasti. Jos sinulla on kysyttävää, älä epäröi ottaa meihin yhteyttä!

Logistiikan Maailma
Bamboo Leaves

Toimitusehdot

EXW (Ex Works): Myyjän vähimmäisvelvollisuus; ostaja vastaa kaikista toimitusketjun kustannuksista.

FCA (Free Carrier): Myyjä hoitaa lähetyksen pakkaamisen (mahdollisesti lastaamisen); ostaja kantaa myöhemmin aiheutuvat kustannukset.

CPT (Carriage Paid To): Myyjä maksaa kuljetuskustannukset nimettyyn määränpäähän; ostaja kantaa kustannukset sen jälkeen.

CIP (Carriage and Insurance Paid To): Myyjä maksaa kuljetus- ja vakuutuskulut nimettyyn määränpäähän; ostaja kantaa kustannukset sen jälkeen.

DAP (Delivered At Place): Myyjä toimittaa tavarat nimettyyn paikkaan purettuina; ostaja tulliselvittää ja maksaa myöhemmin aiheutuvat kulut.

DPU (Delivered At Place unloaded): Myyjä toimittaa tavarat nimettyyn paikkaan purettuina; ostaja tulliselvittää ja maksaa myöhemmin aiheutuvat kulut.

DDP (Delivered Duty Paid): Myyjä toimittaa tavarat nimettyyn paikkaan tuontiselvitettynä; ostaja ei kanna muita kustannuksia tai tulleja.

FAS (Free Alongside Ship): Myyjä toimittaa tavarat aluksen rinnalle nimettyyn satamaan; ostaja kantaa lastauskustannukset ja niistä aiheutuvat riskit.

FOB (Free On Board): Myyjä toimittaa tavarat alukseen nimetyssä satamassa ja hoitaa lastauksen kulut.

CFR (kustannus ja rahti): Myyjä maksaa kuljetuskustannukset nimettyyn määräsatamaan; ostaja kantaa riskit ja vakuutuskulut.

CIF (kustannus, vakuutus ja rahti): Myyjä maksaa kuljetus- ja vakuutuskulut nimettyyn määräsatamaan; Ostaja kantaa riskit ja kustannukset sen jälkeen.

Huolintasopimus ja osapuolten tehtävät

Huolintasopimus on rahdinantajan (viejän tai maahantuojan) ja huolitsijoiden välinen laillinen sopimus. Siinä esitetään rahdinhuolintapalvelujen ehdot, joita huolitsija tarjoaa rahdinantajalle.

Tärkeimmät osat, jotka tyypillisesti sisältyvät huolintasopimukseen:

Osapuolet: Lähettäjän ja huolitsijoiden nimet ja yhteystiedot.

Palveluiden laajuus: Huolitsijan tarjoamat erityispalvelut, kuten kuljetusten varaus, tullaus, varastointi ja vakuutus.

 

Vastuut: Molempien osapuolten velvollisuudet ja velvollisuudet, mukaan lukien lähettäjän velvollisuus toimittaa oikeat lähetystiedot ja huolitsijoiden velvollisuus järjestää kuljetus ja käsitellä tullimenettelyjä.

 

Hinnat ja maksut: Maksut tarjotuista palveluista, mukaan lukien kuljetuskulut, tullit, verot ja mahdolliset lisämaksut.

 

Vastuu ja vakuutus: Molempien osapuolten vastuun rajoitus ja vakuutusturvavaatimukset.

 

Korvaus: Määräykset siitä, kuka on vastuussa lähetysprosessin aikana syntyneistä menetyksistä tai vahingoista.

Ylivoimainen este: Olosuhteet, joihin jompikumpi osapuoli ei voi vaikuttaa ja jotka voivat vaikuttaa sopimuksen täytäntöönpanoon, kuten luonnonkatastrofit 1 tai poliittiset levottomuudet.​

Riitojen ratkaisu: Menettelyt osapuolten välillä mahdollisesti syntyvien riitojen ratkaisemiseksi, kuten sovittelu tai välimiesmenettely.

Voimassaoloaika ja irtisanominen: Sopimuksen kesto ja irtisanomisen ehdot.

PSYM 2015

PSYM 2015 on joukko huolintapalveluiden vakioehtoja Pohjoismaissa. Sen on kehittänyt Pohjoismainen huolitsijoiden liitto (NSAB) ja se tuli voimaan 1.1.2016.

PSYM 2015:n pääkohdat ovat:

Laajuus:

Ehdot koskevat kaikkia Freight Forwarders Associationin jäsenten hoitamia toimeksiantoja Pohjoismaissa.

Liittäminen:

Ehdoista tulee osa yksittäistä huolintasopimusta, jos huolitsija on viitannut ehtoihin tarjouksessaan tai ehtojen soveltamisesta on sovittu osapuolten kesken.

Oikeudet ja velvollisuudet:

Ehdot määrittelevät sekä huolitsijan että asiakkaan oikeudet ja velvollisuudet.

Vastuu:

Ehdot rajoittavat huolitsijan vastuuta tavaroiden katoamisen tai vahingoittumisen yhteydessä.

Vakuutus: Ehdot edellyttävät, että huolitsija ottaa kuljetettavalle tavaralle vakuutuksen.

Maksu:

Ehdoissa määritellään, kuinka asiakkaan tulee maksaa huolitsijoiden tarjoamista palveluista.

Riitojen ratkaisu:

Ehdoissa määritellään, kuinka huolitsijan ja asiakkaan väliset riidat tulee ratkaista.​

PSYM 2015 on kattava sopimusehdot, joka tarjoaa selkeät puitteet huolintapalveluille Pohjoismaissa. Sekä huolitsijoille että asiakkaille on tärkeää tuntea ehdot väärinkäsitysten ja riitojen välttämiseksi.

(FIN)
(ENG)

Vinkit

Tässä on muutama vinkki perusasioista. Kuljetat tavaroita tai siirrät niitä rajojen yli, prosessin ymmärtäminen voi säästää aikaa ja rahaa.

Kunnollinen paketointi

Varmista, että tavarasi on pakattu turvallisesti kestämään kansainvälisen kuljetuksen vaatimukset. Käytä kestäviä pakkausmateriaaleja ja asianmukaisia ​​merkintöjä.

Suomalaista palvelua

Nordic Swift Oy

00570 Helsinki

Finland

3474748-7

GLA Logo
Copyright © 2024 Nordic Swift Oy
Symbols

+358 9 42411282

+358 44 9287161

@nordicswift

sales@nordicswift.fi

bottom of page